fbpx
Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

Geloven is een werk-woord

Je kunt het makkelijk zeggen: ‘Ik geloof in God.’ Maar wát zeg je daarmee? Dat je gelooft dat God bestaat? Dat doen de demonen ook, zegt Jakobus (2:19), maar daar hebben ze niks aan. Nee, geloven is een werk-woord, iets dat werkt in de praktijk. Het zegt alles over hoe je leeft als christen.

 

Hoe werkt geloven dan? Hieronder vind je drie werk-woorden die daar iets over zeggen. Je kunt er méér bedenken, maar dit zijn wel een paar belangrijke. Kies een woord waarin jij zou willen (of misschien wel: moeten) groeien. Wat werkt bij jou nog onvoldoende? Ga daarmee aan de slag!

Geloven is kennen

We geloven niet zomaar in ideeën, maar in een persoonlijke God. Hoe Hij precies is kunnen wij nooit doorgronden, maar gelukkig heeft Hij zich wel bekendgemaakt – als Vader, Zoon en Heilige Geest. Je mag Hem persoonlijk leren kennen. Dat doe je door in de Bijbel te lezen, tot Hem te bidden en over Hem te praten met andere gelovigen.

 

Geloven is ontvangen

Je kunt je God voorstellen als een veeleisende God. Sommige mensen doen dat ook, bijvoorbeeld doordat ze veeleisende ouders hebben. Maar zo is God helemaal niet. Hij is juist een gevende God. Hij wil je vergeving, vreugde, liefde en toekomst geven. Dat hoef je niet te verdienen, Hij geeft dat uit genade – voor niks. Het enige wat daarvoor nodig is, is dat je het wilt ontvangen.

 

Geloven is vertrouwen

Toegegeven, geloven betekent niet dat je altijd begrijpt wat God doet of van je vraagt. Het kan gebeuren dat je ergens voor bidt zonder dat je (direct) resultaat ziet. Of je vindt het moeilijk om te geloven dat Hij echt van je houdt. Of misschien vraag je je af wat het nut is van een bepaald gebod dat Hij geeft. Dan komt het erop aan dat je Hem toch vertrouwt. Want geloven is vertrouwen op God, juist ook als je Hem niet begrijpt.

 

Deze tekst komt uit een artikel van Pit 3, jaargang 8. Daar kun je de overige 9 werkwoorden lezen.

Meer weten?

Luister naar de podcast JONG (Jongeren Onderweg Naar God). Samen gaan we opzoek naar wat de Bijbel zegt en gaan we moeilijke vragen niet uit de weg.

Welkom bij de HGJB

Prins Bernhardlaan 1

3722 AE Bilthoven

030 - 228 54 02

 

ma, di en do: 9.00-16.00 uur

wo en vr: 9.00-13.00 uur
In verband met Goede Vrijdag en Pasen zijn wij gesloten van vrijdag 29 maart t/m maandag 1 april. 

 

info@hgjb.nl

 

Bekijk hier onze veelgestelde vragen

 

NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

 

RSIN 00.26.12.513

KvK 40479532

Blijf op de hoogte

Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

© 2024 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy