fbpx
Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

De uitverkiezing

Wij christenen kunnen soms vreselijk twijfelen aan ons geloof. De vragen draaien als een tol door onze gedachten. Doe ik wel wat God van mij vraagt? Twijfel ik niet te veel? Deze twee vragen zijn heel reëel, maar zijn ze echt nodig? De Bijbel geeft ons, twijfelende christenen, een antwoord.

 

Als het aan ons ligt

We doen vaak verkeerde dingen en ons geloof hangt op sommige dagen aan een zijden draadje. Dat zien we ook terug in de Bijbel. Paulus schrijft dat hij ondanks zijn wil om het goede te doen, toch vaak het verkeerde doet (Rom. 7:15). Johannes de Doper die notabene Jezus’ komst aankondigt, raakt verzeild in twijfel (Matth. 11:2-3).

 

Uit deze twee voorbeelden halen we een wijze les: als geloven van ons afhangt dan hebben we absoluut geen zekerheid. Onze daden resulteren in ieder geval niet in een eeuwig leven met God en ons ‘pieken-en-dalen-geloof’ zou betekenen dat we op het ene moment wel gered zijn en op het andere moment niet. Jezus zelf spreekt echter van zekerheid voor de gelovigen (Joh. 3:16). Er moet dus een andere (zekere) grond zijn waarop wij twijfelaars kunnen staan.

 

Als het aan God ligt

De vaste grond die de Bijbel ons biedt, is ‘Gods uitverkiezing’. Het is een moeilijk begrip, maar ook een prachtige belofte voor ons. Het komt er in het kort op neer dat God Zijn kinderen heeft gekozen. De Bijbel zegt dat niemand uit zichzelf God zoekt (Rom. 3:11) en dat God zelf Zijn kinderen/gelovigen heeft uitverkoren voordat Hij de wereld schiep (Efez. 1:4-5).

 
Dit roept misschien weer nieuwe vragen op, maar laten we eerst eens kijken wat dit te betekenen heeft voor ons geloofsleven. We hebben net geconcludeerd dat ons geloof en onze daden absoluut niet voor zekerheid zorgen. Maar als het aan God ligt, dan is er geen enkele ruimte voor twijfel. Je hoort het ongetwijfeld wel eens in de kerk: Hij die het werk van Zijn handen nooit loslaat! Dat is eigenlijk de kern van Gods uitverkiezing. Hij heeft ons gelovigen uitverkoren en laat ons echt niet los, zelfs niet in al onze zonden en twijfels.

 

Omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

Efeze 1:4

Kiezen en gekozen worden

Toch is hiermee niet alles gezegd. We kennen namelijk naast de uitverkiezing nog een ander geluid uit de Bijbel. Namelijk dat Jezus mensen oproept om zich te bekeren (Matth. 4:17). Dat betekent dus dat je een bewuste keuze maakt om je te bekeren tot God. Is dat niet in strijd met het feit dat God ons kiest, in plaats van dat wij kiezen voor Hem? Dat is een spannende vraag, want twee geluiden uit de Bijbel kunnen elkaar niet tegenspreken.   

 

Eigenlijk moeten we het zo zien: God heeft Zijn uitverkorenen gekozen, maar dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid om te kiezen voor Hem. Net zoals genade niet pleit voor het doen van veel zondes. Hoe die twee uiteindelijk helemaal samen gaan is voor mensen niet echt te vatten. De Bijbel roept ons op om niet op zoek te gaan naar dingen die voor ons te hoog gegrepen zijn (Ps. 131:1).

Vertrouwen

Gods uitverkiezing vraagt uiteindelijk om vertrouwen. Hij heeft op basis van Zijn rechtvaardigheid een keuze gemaakt voor wie Zijn kinderen zijn. We mogen erop vertrouwen dat onze vragen en bezwaren hierover niet nodig zijn, omdat Gods keuze altijd goed is. Toch roept Jezus ons op om ons te bekeren. En dus heb jij ook vandaag de kans om je twijfels weg te laten nemen en in Hem te geloven. Een ieder die in Jezus gelooft, gaat niet verloren en is dus een uitverkorene!

Meer weten?

Luister naar de podcast JONG (Jongeren Onderweg Naar God). Samen gaan we opzoek naar wat de Bijbel zegt en gaan we moeilijke vragen niet uit de weg.

Welkom bij de HGJB

Prins Bernhardlaan 1

3722 AE Bilthoven

030 - 228 54 02

 

ma, di en do: 9.00-16.00 uur

wo en vr: 9.00-13.00 uur

 

info@hgjb.nl

 

Bekijk hier onze veelgestelde vragen

 

NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

 

RSIN 00.26.12.513

KvK 40479532

Blijf op de hoogte

Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

© 2024 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy