Björn van Veelen blogt


17+? Kom naar de Kerstconferentie!

Door: Björn van Veelen

  • 8 okt 2018
  • 53 x gelezen
Dat kan in je uppie, met vriend(inn)en of met je hele JV. Hier lees je waarom dat een goed idee is.

Dit item is – helaas, helaas als je jonger bent, heb nog even geduld! – voor de 17+ers onder ons!

Ben je tussen 17 en 26 en (n)ooit eerder op de Kerstconferentie geweest? Zeker (weer) doen! 

 

De HGJB Kerstconferentie zal zich dit jaar ontvouwen als een vierluik, waarin onze grote redder Jezus Christus centraal staat. We gaan ontdekken dat de Heere niet alleen een zeer machtig, buitengewoon interessant en bovenal intens inspirerend Persoon was. Veel meer dan dat!

 

GROOTS
Met de claims die Jezus doet, plaatst Hij zichzelf ver boven iemand die slechts een goed voorbeeld nalaat. 'Hij kwam bij ons heel gewoon, de Zoon van God als mensenzoon', zingen we vaak. 'En diende ons, als een knecht'… waarna Hij zijn leven - letterlijk - aflegde voor ons. Tegelijk staat Jezus als onmetelijk machtig Koning aan het hoofd van zijn eeuwige rijk. Deze op het oog onlogische combinatie maakt Hem menselijk kwetsbaar en koninklijk krachtig tegelijk! 

 

VIER
In vier thema's benadrukken we daarom tijdens deze KC het unieke karakter van Jezus Christus. Dat zijn: KERK, VOL, STRIJD EN STRAKS. Dit vierluik schetst de lijn die er ligt vanuit de zogenaamde ‘erfschat’ in het Oude testament, naar de ultieme vervulling van zijn eeuwige rijk in het Nieuwe testament. Dat klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar dat is het zeker niet. We gunnen je in deze Pit al een kijkje achter de schermen en leggen je hieronder uit hoe we de vier thema’s gaan aanvliegen.

 

KERK

Zijn kerk slaat zich al duizenden jaren dwars door alle tijden en culturen heen. Wij kennen vrijheid van godsdienst hier in het Westen, maar in de geschiedenis is het geloof in Jezus Christus altijd een weg van weerstand geweest. Christen worden bracht mensen over het algemeen niet in een 'all inclusive resort', voorzien van alle gemak. Sterker nog, deze dappere keuze decimeerde hen meestal tot een kwetsbare minderheid, die niet zelden verdrukking en vervolging moest ondergaan. Ook nu nog in grote delen van de wereld! Wil je daar eigenlijk wel bij horen, als jonge christen anno 2018? Hoe dan ook, deelnemen aan de 'grootste club ter wereld', staat garant voor spanning, sensatie en… uitdaging.

 

VOL

Jezus Christus is Koning. Jij bent christen, maar hóé breng je dat laatste in praktijk? Hij gaf ons zijn Heilige Geest. Die leert jou hoe de Koning wil dat je leeft. De focus ligt hierbij op de praktische kant van christen zijn, in de weken en maanden ná de KC. Zodat je vol kunt houden. Vol van de Geest!

 

STRIJD
Je krijgt als christen in het dagelijks leven namelijk te maken met weerstand, aanvechting en strijd. Dat klinkt heftig, maar is niet te voorkomen. Ook jij zult ervaren dat er krachten zijn in deze wereld die niets liever willen, dan dat jij je geloof vaarwel zwaait. Dit is helaas de realiteit in deze (nu nog) gebroken wereld. Maar, treur niet! De overwinning is al behaald! De heerschappij van Jezus toornt ver boven alle gebrokenheid uit. Daarmee kun je in vertrouwen leren strijden.

 

STRAKS

Want, waar gaat het heen? Waar gaan WE heen? Jij en ik mogen pleiten en vertrouwen op het doorbreken van het Koninkrijk. De hemelse vervulling van álles dat de Heere Jezus ons leerde, in zijn tijd op aarde. Die toekomst is zeker. En over die toekomst willen we jou en alle jongeren op de KC heel graag vertellen. Zodat we meedoen in de van de ‘wolk van getuigen’. En elkaar tot steun zullen zijn om vol houden, tot de dag dat Jezus terugkomt.

 

JIJ?
Wij  geloven dat de komende HGJB Kerstconferentie ook voor jou, je vriend(inn)en, of je JV van groot belang kan zijn. Dus kom ook en boek je ticket snel. De KC was vorig jaar namelijk h-e-l-e-m-a-a-l uitverkocht…  Het is namelijk ongelofelijk waardevol om samen met 1000 andere jongeren tussen de 17 en 26 jaar over de grenzen van elkaars gemeenten te mogen kijken. Naar wat bindt en bouwt. Jongeren die gezamenlijk op zoek zijn naar verdieping in hun persoonlijke geloof en samen een geweldige tijd willen beleven. Zodat ze bij terugkomst in hun eigen gemeente tot zegen kunnen zijn.

 

JULLIE
Wil jij de KC daarom de komende maanden bij je vriend(inn)en of JV enthousiast onder de aandacht brengen? Dat vragen wij je met nadruk. Alvast hartelijk dank daarvoor! Tickets zijn te boeken via de speciale website: www.hgjb.nl/kerstconferentie.

 

Meer weten over de samenkomsten op de KC, het programma, of de manier waarop we via mentorgroepjes de verdieping zoeken en deelnemers een veilige en fijne plek bieden om hun vragen te stellen en elkaar te bemoedigen? Zie eveneens de actiesite. Zien we je in december?!

 

 

Björn van Veelen

Ik organiseer ondermeer de Kerstconferentie, Scholierenweekend en TOV-avonden bij de HGJB. Dat doe ik uiteraard niet alleen! Daarnaast geef ik les op een middelbare school.

Delen maar!