fbpx
Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

Thema Vakantie Bijbel Werk 2020: Duik erin!

Bij ‘Duik erin!’ denk je eigenlijk meteen aan ‘water’. Water is van levensbelang, niemand kan zonder water. Op een hete zomerdag kun je zomaar heel erg verlangen naar water. Niet alleen naar een duik om af te koelen, maar ook naar een groot glas water om te drinken. Kinderen kunnen de hele dag door aan je vragen: ‘Mag ik wat drinken?’ of zeggen: ‘Ik heb zo’n dorst.’ Zoals water noodzakelijk is om te kunnen leven, zo is Jezus ook noodzakelijk in ons leven. Niemand kan zónder Jezus. Hij maakt jou écht gelukkig.

 

Een prachtige bijbeltekst hierbij is Johannes 4:14, waar Jezus zegt: ‘Wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.’ Hiermee vergelijkt Jezus zich met ‘levend water’. Als je in Hem gelooft, zul je nooit meer dorst hebben! Wat een prachtige boodschap! Het is zélfs zo dat je dan ‘in eeuwigheid geen dorst meer zult hebben’. Als je bij God mag horen en bij Hem in de hemel mag komen, dan bestaat er geen dorst meer. Geen ‘gewone’ dorst, maar ook geen dorst meer in de zin van ‘gebrek hebben’, verdrietige dingen meemaken of teleurstellingen hebben. 

 

Deze VBW-map vormt ‘water’ de rode draad van de bijbelverhalen. Je kunt ook zeggen water is de ‘kapstok waar de verhalen aan opgehangen kunnen worden’.We willen hier expliciet noemen dat we de lijn van water dus niet gebruiken om kinderen te leren dat water zo belangrijk is, of dat ze moeten leren duiken ;-). Het gaat om Jezus! Door middel van het beeld van water kunnen we de bijbelverhalen nog dichter bij de kinderen brengen. We kunnen beter aanhaken bij de leefwereld van kinderen. Dit alles met als doel dat de boodschap van het Evangelie van Jezus Christus, de Bron van het leven, bij kinderen gaat landen in hun hart. Dit kan uiteraard niet zonder het werk van de Geest van God, bid als VBW-team om die Geest.

 

Duik in de verhalen van God

Je kunt duiken in het water, maar ook in een goed boek! Tijdens de VBW duiken we met de kinderen in het boek van God, de Bijbel. Als we ‘Duik erin!’ tegen de kinderen zeggen, willen we hen ook aansporen om te luisteren naar de verhalen van God. Om samen te ontdekken wie God is en wie Jezus is. In alle vier de bijbelverhalen komt water voor. Soms is het water bedreigend en niet fijn. Soms is het water juist heel positief, omdat het gebruikt wordt om een wonder te doen. 

 

Zo heeft het thema ‘Duik erin!’ meerdere kanten (je vindt het leuk of eng om te duiken) en het beeld van water in de bijbelverhalen ook. Zo is het ook in de levens van de kinderen die je zult ontmoeten tijdens de VBW. Wat geweldig om dan te ontdekken in alle verhalen dat Jezus om jou geeft en van jou houdt. Hij is het allerbelangrijkste in je leven.

Bestel de map

Speciaal voor het missionaire kinderwerk in de gemeente geeft de HGJB jaarlijks een VBW-map uit. Dit materiaal is onmisbaar voor het kinderprogramma (4-11 jaar) van het Vakantie Bijbel Werk (VBW) en voor de (missionaire) kinderclub of kinderkamp. De map bevat 4 uitgewerkte programma’s rond het thema.

 

Welkom bij de HGJB

Prins Bernhardlaan 1

3722 AE Bilthoven

030 - 228 54 02

 

ma, di en do: 9.00-16.00 uur

wo en vr: 9.00-13.00 uur

 

info@hgjb.nl

 

Bekijk hier onze veelgestelde vragen

 

NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

 

RSIN 00.26.12.513

KvK 40479532

Blijf op de hoogte

Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

© 2024 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy