fbpx
Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

HGJB-jaarthema

Bekering is ook: je toewenden naar de ander

‘Bekering anno 2021’, dat is het thema van de nieuwste Generator. Daarmee sluiten we aan bij het HGJB-jaarthema ‘Geloven is doen’. Bekering heeft in de eerste plaats te maken met onze relatie met God. Maar vervolgens gaat het ook over onze relatie met de ander. Daarover schreef Kees Zeelenberg voor Generator onderstaand artikel.

‘Ik ben gevraagd om mee te doen met een training. Een onderdeel van die training is dat ik met een bijzondere bril door mijn alledaagse leven moet wandelen. Zodra ik iemand tegenkom, word ik gevraagd één seconde langer naar die persoon te kijken en zo mogelijk hem of haar in de ogen te zien. De bril kan ervoor zorgen dat ik langzaam maar zeker steeds meer van die persoon te weten kom.’

 

‘Anderen waren enthousiast over de trainer en de training, dus besloot ik mee te doen. Ik stapte de eerstvolgende dag met deze bril op mijn huis uit. De eerste mensen waren meer op afstand, maar verderop zag ik een jongen tegen een muurtje staan. Ik keek wat langer en was nieuwsgierig of de bril mij meer informatie zou geven.’

 

‘Tot mijn verbazing verscheen het woord: “onzeker”. En ik had hem nog niet eens in de ogen gezien! De jongen keek op alsof hij voelde dat ik naar hem keek. Ik zag hem in de ogen en er verscheen een tweede woord: “eenzaam”. Ik staarde wat verbaasd naar de jongen, deed snel de bril af en zei “hoi” tegen hem. Toen liep ik door…’

 

‘Ik dacht na en besefte dat ik ook zonder die bril voortaan anders naar die jongen zou kijken. Ik weet niet wat ik met deze training moet. Als het zo werkt bij elk mens naar wie ik meer geconcentreerd kijk, dan gooit dat niet alleen mijn dagelijkse agenda, maar ook mijn hele leven op de kop. Wil ik dat wel?’

 

Aldus Nathanaël, die door een enthousiaste Filippus naar de ‘Trainer’ was gebracht (Joh. 1:44-52).

 

 

Verbinden

Jezus volgen is niet vrijblijvend. Het vraagt van ons om elke dag opnieuw te leren kijken naar de mensen en de situaties om ons heen. In het lopen achter Jezus aan zullen de discipelen hun ogen uitgekeken hebben. Steeds zag Jezus mensen die gebroken en gebogen waren. En het waren er zoveel… Jezus maakte de volgelingen door Zijn kijken niet alleen opmerkzaam op kreupelen die in een hoekje lagen, maar ook op rijke, ogenschijnlijk onafhankelijke mensen, die ten diepste dodelijk eenzaam waren. Hij plukte ze als rijpe vruchten uit de boom.

 

Ze zagen dat Jezus heel gemakkelijk afboog van de weg die ze hadden afgesproken. Hij nam alle tijd om zich met het leven van die persoon te verbinden. Ze zagen trouwens ook dat dit niet vanzelf ging. Het gaf tegenstand en onbegrip. Uiteindelijk kostte het Jezus alles. Het vroeg van Hem om steeds met Zijn hemelse Vader in gesprek te zijn over mensen en situaties die Hij tegenkwam.

 

Doen

Jezus is diep bewogen met mensen die lijden onder gebrokenheid. Hij ziet hen, verbindt zich aan hen en is helend nabij. Daarmee kijken we in het hart van onze God. God is aanwezig bij mensen aan de zelfkant van het bestaan (Ps. 146:7-9). De vraag is of God ons daar ook tegenkomt. De Bijbel, ‘het trainingsmateriaal van Jezus’, is daarover glashelder. Israël wordt immers steeds aangesproken op de eenheid in leer en leven. God vraagt van hen in scherpe woorden om te wandelen met Hem én in situaties van onrecht recht te doen (Micha 6:8).

 

Dat is bij een volgeling van Jezus niet anders. De Geest van God vraagt ons steeds om barmhartig te zijn en recht te doen. Hij wil gebruik maken van onze agenda, ons geld, ons bezit, onze gaven en mogelijkheden. De liefde van God trekt ons dichter naar Zijn hart, maar daarmee krijg je de ander – en juist degene die lijdt – erbij cadeau! God verbindt ons aan Zijn liefde voor de ander en vraagt ons mee te komen in die liefde. Bekering is dus ook: je toewenden naar de ander en steeds scherper zien waar jij in Jezus’ naam op deze wereld iets van recht kunt doen en helend nabij kunt zijn.

 

Geloven is doen! In afhankelijkheid van Gods Geest en in gesprek met God over mensen die je ontmoet, kun je steeds een bewuste keuze maken in jouw ‘zien’, jouw ‘verbinden’ en in jouw ‘doen’. Wees niet al te verbaasd als dat je agenda gaat doorkruisen, of als dat iets vraagt van wat je bezit.

 

Voordoen

In het optrekken met jongeren zul je duidelijk moeten maken dat Jezus volgen alles te maken heeft met de ander dienen en opkomen tegen onrecht. Lees en bespreek met hen de verhalen over Jezus. Daarbij zou het fantastisch zijn als je het hen letterlijk voordoet en hen zo helpt anders te kijken naar mensen en situaties om hen heen. Laat bijvoorbeeld de jongeren individueel door een winkelstraat lopen en onthouden naar wie ze even wat langer gekeken hebben en wat hen opviel. Loop zelf ook door de straat en praat daarna met hen over wat jullie hebben gezien.

 

Met jonge kinderen gaat dit overigens veel makkelijker, want die kijken vaak nog zonder vooroordeel en minder doelgericht. Zij stellen nog vragen bij wat ze zien! Ook om deze reden zegt Jezus dat we zullen moeten worden als een kind. Stimuleer die manier van kijken en vragen stellen, dan wordt handelen in de Geest van Christus geboren!

 

Loslaten

Als je Jezus volgt en je leert meer diaconaal te denken, te kijken en te handelen, wordt het er niet makkelijker op. Je krijgt te maken met onbegrip, je ziet waar je niet kunt of niet wilt helpen en je ziet te veel nood. Dat betekent dat ‘diaconaal zijn’ jou vraagt heel dicht bij Jezus te blijven.

 

Geloven is ook vooral dát doen! Jezus ziet veel meer dan jij ooit kunt zien en Hij weet wat het is om niet begrepen te worden. Hij weet wat jouw grenzen zijn en vraagt om de ander niet tot jouw project te maken, dus ook weer los te laten en bij Hem neer te leggen in gebed. Hij is de Komende, die leeft en regeert en eens alle onrecht en gebrokenheid van deze aarde zal wegdoen!

Mariska Hardeman met de preekschrijfkaarten

Geloven is doen

Het jaarthema ‘Geloven is doen’ komt dit seizoen in allerlei producten en activiteiten van de HGJB terug. Meer informatie over het jaarthema en alle bijbehorende producten is hier te vinden.

Welkom bij de HGJB

Prins Bernhardlaan 1

3722 AE Bilthoven

030 - 228 54 02

 

ma, di en do: 9.00-16.00 uur

wo en vr: 9.00-13.00 uur
In verband met Goede Vrijdag en Pasen zijn wij gesloten van vrijdag 29 maart t/m maandag 1 april. 

 

info@hgjb.nl

 

Bekijk hier onze veelgestelde vragen

 

NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

 

RSIN 00.26.12.513

KvK 40479532

Blijf op de hoogte

Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

© 2024 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy