Christelijke vereniging voor goed kerkelijk jeugdwerk

Tips voor jouw

catechisatie

Advies

 

 
Scenario’s

Nederland blijft tot en met ten minste 15 maart 2021 in lockdown. Het advies blijft om de bewegingen en samenscholing van mensen tot een minimum te beperken. Tegelijk heeft de overheid speciaal voor jongeren ruimte geboden. Op basis van recente regelgeving vanuit de overheid is er weer ruimte voor het organiseren van jeugdactiviteiten voor jongeren tot en met 17 jaar.    

 

Als HGJB roepen wij gemeenten op om de catechese weer zoveel mogelijk fysiek te gaan organiseren met in achtneming van een aantal belangrijke regels. Zie hiervoor ook de algemene richtlijnen. Jongeren van 12 tot en met 17 jaar moeten hierbij zowel onderling als met volwassenen anderhalve meter afstand houden. 

 

Voor de 18+ catechese raden we aan om online bijeenkomsten te organiseren. Alhoewel dit niet ideaal is, is het beter dan niets. Daarnaast zijn jongeren het steeds meer gewend geraakt om op deze manier contact te hebben.  

 

Voor jongeren hebben de coronamaatregelen grote impact. Uit onderzoek blijkt dat zij te maken hebben met eenzaamheid, somberheid en angst. In de catechese gaat het niet alleen om inhoudsvolle lessen, maar ook om de relatie. Investeer daarom in het contact met jongeren door bijvoorbeeld het brengen van een kleine attentie, het sturen van een kaartje en door voor hen te bidden.  

 

De diverse scenario’s bieden inspiratie hoe verschillende activiteiten vorm kunnen krijgen in een anderhalve meter samenleving. 

 

Neem altijd de kerkenraad mee in het proces hoe de catechese vorm kan krijgen. 

Catecheseles ‘Pandemie en de Bijbel’

Ds. J. Reijm uit Rotterdam heeft een filmpje gemaakt met de Follow Me catecheseles ‘Pandemie en de Bijbel’. Dit filmpje is een mooi voorbeeld van hoe een online catecheseles eruit kan zien. 

Wandelcatechese

Een alternatieve vorm is bijvoorbeeld een zogenaamde ‘wandelcatechese’. De mentor/catecheet organiseert op het tijdstip van het catechese-uur een wandeling waarin een onderwerp besproken of uitgewerkt kan worden. Dit kan bij oudere groepen ook per tweetal door jongeren zelf worden ingevuld. Na een online introductie wordt er per tweetal al lopend over het onderwerp doorgesproken. Na afloop kan dan gezamenlijk online worden afgesloten.

Laat de catechese online doorgaan!
  • Vóór alles: laat de catechese zoveel mogelijk doorgaan. Contact met jullie tieners en jongeren is té belangrijk om het erbij te laten zitten.
  • Online catechese is minder moeilijk dan je misschien denkt. Juist ook de HGJB-methoden Follow Me en Leer & Leef lenen zich er uitstekend voor. In principe kun je de methode hanteren zoals je op locatie ook doet.
  • Stel jezelf niet te hoge doelen. In deze periode gaat het er vooral om dat je contact houdt met de tieners en de jongeren. Accepteer het als de inhoudelijke doelen tijdelijk minder uit de verf komen.
  • Schakel eventueel iemand van buiten de catechese in die handig is met de technische kant van online catechese. Het is vooral handig als je gebruik kunt maken van de breakout-rooms (kan zowel in Microsoft Teams als in Zoom). Heb je een technisch probleem tijdens een online sessie, maak dan gebruik van de kennis van de catechisanten. Vinden ze leuk!
Voordelen van online catechese
  • Het is makkelijker om orde te houden. Zo nodig zet je een te luidruchtige tiener op ‘mute’.
  • Catechisant zit thuis in vertrouwde omgeving (liefst op zijn/haar eigen kamer).
  • Je kunt gebruik maken van handige en leuke technische mogelijkheden, zoals ‘scherm delen’, ‘chat’, ‘breakout-rooms’, ‘mentimeter’ e.d.
  • Het wisselen tussen ‘plenair’ en ‘groepsgesprek’ is makkelijker. Als je met breakout-rooms werkt, is het met één klik gedaan (wel voorbereiden, uiteraard).
  • De tieners worden niet afgeleid door andere groepsgesprekken.
Aandachtspunten
  • Ruim aan het begin van het catechese-uur een kort moment in van ‘bijkletsen’ in de kleine groepjes. Vraag hoe het met de tieners gaat. Zelfs als je daar 10 of 15 minuten aan besteedt, is dat geen verloren tijd.
  • Zorg ervoor dat elke catechisant het werkboek voor zich heeft.
  • Zorg ervoor dat er vaart in het catechese-uur zit (vooral Leer & Leef leent zich daar heel goed voor).
  • Vraag erom dat elke catechisant zijn camera aan heeft staan, maar accepteer het als een tiener dat echt niet wil.
  • Houd de informatie-overdracht / de inleiding kort, misschien korter dan anders. Geef des te meer ruimte aan het gesprek in de (mentor-)groepen. Gebruik zoveel mogelijk actieve werkvormen, om de betrokkenheid vast te houden. Te veel informatie delen, maakt de tieners passief. Bovendien zijn ze het meestal al zat om op deze manier achter de laptop te zitten.
  • Probeer in ieder geval de introductie en de bijbelstudie te doen. Als je te weinig tijd hebt voor de verwerking, is dat niet erg.
  • Aandachtspunt bij Mentimeter:
    • In de gratis variant is het alleen mogelijk om twee dia’s te gebruiken, denk mogelijk na over het aanschaffen van Mentimeter voor de gemeente. 
    • Mentimeter is aanbevolen voor interactiewerkvormen/intro’s. Iets anders, als Kahoot is ‘speelser’. Eventueel leuk voor een quiz aan het einde van het seizoen.  
  • Aandachtspunten bij Teams:
      • Gebruik de chat om vragen te stellen/ antwoorden te laten geven. Voor grotere vragen/verhalen/antwoorden steek even je hand op. 
      • Wil je gebruik maken van de breakout-rooms in teams, dan moet je organisator zijn van de bijeenkomst. Hiervoor moet je dus echt een eigen teamsaccount bij een bedrijf/school hebben. Misschien is het mogelijk dat een gemeentelid met een eigen bedrijf een account maakt voor catechese. 
      • Schakel jongeren in bij het begrijpen van Teams of laat je inlichten door een gemeentelid dat met Teams/Zoom werkt. 
      • Kijk op YouTube een filmpje als je een bepaalde functionaliteit niet begrijpt. Er zijn veel filmpjes waarin dit uit wordt gelegd. 
    Wat je beter wel/niet kunt doen
    • Houd je zoveel mogelijk aan de opzet van de methode. Het is niet handig én niet nodig om de methode aan te passen. De meeste werkvormen zijn eenvoudig om te zetten naar gebruik via bijvoorbeeld Mentimeter en de chatfunctie.
    • Gebruik geen extra filmpjes die niet in de methode worden aangereikt; in ieder geval niet om ‘de tijd ermee vol te krijgen’. Gebruik het uur zoveel mogelijk voor gesprek aan de hand van de werkvormen.
    • Het kan zijn dat tieners aanvankelijk weinig zeggen. Ga dan niet zelf des te meer vertellen, maar laat gewoon even stilte vallen. Als niemand uit zichzelf reageert, wijs dan zelf iemand aan.
    • Het is meestal niet handig als de tiener beneden in de huiskamer of keuken achter de laptop zit. Hij zegt mogelijk minder wanneer huisgenoten kunnen meeluisteren. De eigen kamer is dan veiliger. Overleg daarover eventueel met de ouders.
    Nog een paar tips
    • Test een paar dagen van tevoren of alles werkt.
    • Gebruik je de gratis Zoom-versie, realiseer je dan dat de sessie na 40 minuten afloopt. Je kunt dan eenvoudig een volgende sessie starten, maar handiger is het om de betaalde versie te gebruiken.
    • Breng bij alle catechisanten een aardigheidje thuis om te laten zien dat je aan ze denkt (bijvoorbeeld. Pringles).
    • Deel de uitnodigingslink ook via de digitale nieuwsbrief of de website. Misschien haken jongeren aan die voorheen niet meededen.
    ‘Ideale’ Leer & Leef - les online
    1. Plenair: welkom en gebed
    2. Breakout: even bijpraten in de kleine groepjes
    3. Plenair: thema aankondigen en introductie uitleggen
    4. Breakout: introductie (kan ook plenair, bv. met mentimeter of Kahoot!)
      1. Sla introductie niet over!
      2. Geef eenvoudige werkvorm (bv. ‘Leren van de praktijk’)
    5. Plenair: eventueel reacties terugvragen, vervolgens korte informatie-overdracht en brug slaan naar bijbelstudie.
    6. Breakout: bijbelstudie
    7. Plenair: eventueel reacties terugvragen, vervolgens verwerking aankondigen en eventueel uitleggen
    8. Breakout: verwerking (kan ook plenair)
      • Introductie is belangrijker dan verwerking
      • Geef eenvoudige vraag of werkvorm
    9. Gezamenlijke afsluiting
    ‘Ideale’ Follow Me (Next) - les online
    1. Plenair: welkom en gebed
    2. Breakout: even bijpraten in de kleine groepjes
    3. Plenair: introductiefilmpje of -werkvorm
    4. Plenair: inleiding aan de hand van de powerpoint.
    5. Breakout: mentorgroepjes.

    Tips n.a.v. coronamaatregelen

    Op onze website delen we tips naar aanleiding van de door de overheid afgekondigde maatregelen rondom het coronavirus. Hoe blijf je doorgaan met het jeugdwerk en wat kun je als ouders zelf met je kinderen doen?

     

    Welkom bij de HGJB

     

    Prins Bernhardlaan 1

    3722 AE Bilthoven

     

    030 - 228 54 02

    ma t/m do: 9.00-16.30 uur

    vr: 9.00-13.00 uur 

      

    info@hgjb.nl

      

    Bekijk hier onze veelgestelde vragen 


    NL 35 RABO 0308 316 835 (voor giften)

    NL 50 INGB  0000 398 081 (voor facturen)

     

    RSIN 00.26.12.513

    Blijf op de hoogte

    Wil je 1 à 2 keer per maand belangrijke updates, inspiratie, tips, actuele aanbiedingen of uitnodigingen in je mailbox ontvangen?

    © 2020 HGJB, alle rechten voorbehouden - Privacy